Krisjouren - krisstöd för hela organisationen 

Krisjouren är en abonnemangstjänst som säkerställer din organisations krisberedskap och som ger råd och stöd före, under och efter en oväntad händelse. Bärande idé är att höja beredskapen och förmågan att hantera en oväntad händelse och ge stöd i förloppet samt att minska långtidseffekterna efter en skada.

Genom Krisjouren får din organisation tillgång till:

  • Anpassade checklistor, handlingsplaner, kontaktlistor och annat material kring krishantering, lättillgängligt via webben.
  • Psykosocial hjälp i akuta lägen via telefon, dygnet runt.
  • Kristeam, som inom 1–6 timmar kan stödja på plats. (1–24 timmar norr om Gävle)
  • Brett utbud av utbildningar och övningar.

När något händer

I det akuta läget kan du ringa vårt 020-nummer som direkt lotsar dig till den hjälp du behöver.

Grundläggande chefsstöd och akutkrisstöd tillhandahåller operatören direkt. Vid komplexa frågor/ärenden kopplas vår ”säkerhetsjoursresurs” in som har gedigen erfarenhet kring krisledning, krisstöd och chefsstöd som stöd antingen via telefon eller på plats. Bakom kulisserna är det denna resurs som vid mer komplexa ärenden samordnar våra insatser om omfattningen eller komplexiteten är stor. Kopplat till oss har Krisjouren utöver drygt 20 egna resurser också hundratalet krisspecialister anslutna i ett nätverk över hela Sverige.

Krisledningscentral

Våra tjänster och omfattningen har hela tiden utvecklats utifrån de kundkrav och egna erfarenheter som erhållits sedan starten 2005. Där vi sett en stor framgång i att både ge psykosocialt stöd samt operativt ledningsstöd under oväntade situationer och krishändelser. 

Vi har därför valt att säkerställa detta genom tre huvudområden:

  • Egen fysisk krisledningscentral med teknik och backuppfunktioner.
  • Egna utbildade operatörer i krisledningscentralen samt egna krisspecialister.
  • Ett omfattande rikstäckande nätverk av krishanterare och specialister.

Vår krisledningscentral är en dygnet-runt-bemannad tjänst som tar emot, registrerar och gör en första prioritering av ärenden. Operatörerna i krisledningscentralen har god vana att i telefon möta stressade personer och snabbt göra en första bedömning så att rätt specialist kan kopplas in.

Krisledningscentralen kan snabbt skalas upp till mer än tolv svarsplatser för våra operatörer och är utrustad med extern strömmatning vid avbrott och flera olika linjevägar för att klara strömbortfall eller linjebrott från någon av våra leverantörer.

Med våra krisspecialister och vårt rikstäckande nätverk med över 100 krishanterare och specialister säkerställer vi ett akut operativt eller psykosocialt stöd direkt på telefon och stöd på plats inom 6-12 timmar (söder/norr om Gävle).

Produktblad